Cyberprzestępczość to szeroka dziedzina, która stale się rozwija wraz z coraz to nowymi cyfrowymi możliwościami. Na przykład powszechne są próby oszustw, których celem jest skłonienie użytkowników Internetu do dokonania płatności lub uzyskania dostępu do danych wrażliwych.
W ten sposób oszuści bogacą się bezpośrednio lub mogą wykorzystać uzyskane dane do wypłaty pieniędzy lub dokonania zakupów w imieniu oszusta. Szczególna ostrożność wymagana jest również przy zawieraniu umów przez Internet lub telefon.
Bezpieczne hasła i ich chronione przechowywanie zapewniają pewien stopień ochrony przed cyberprzestępczością. Jednak hakerzy i oszuści są pomysłowi: na przykład wysyłają wiadomości e-mail, które przypominają wiadomości znanych firm, a tym samym uzyskują dostęp do haseł. Nawet pozornie szczególnie tanie oferty mogą być próbą oszustwa. Obowiązuje tu następująca zasada: Zawsze bądź czujny – jeśli coś wygląda zbyt dobrze, aby mogło być prawdziwe, zwykle nie jest poważne.
Umowy telefoniczne i online: na co powinienem uważać?
Jeśli smartfon lub konto e-mail zostanie zhakowane, niebezpieczeństwo jest szczególnie duże: adres e-mail może zostać wykorzystany do odzyskania haseł do różnych innych kont (np. Amazon lub eBay), a smartfon jest często używany do uzyskiwania dostępu do Internetu -Wykorzystana bankowość. Chociaż bezpieczeństwo w bankowości internetowej zostało znacznie zwiększone w 2019 roku; ale jeśli masz dostęp do konta e-mail i smartfona, nie ma prawie żadnych przeszkód na swojej drodze. Jeśli podejrzewasz, że nieuprawniona osoba uzyskała dostęp do haseł, powinieneś natychmiast zablokować swoje konta bankowe i skontaktować się z odpowiednią obsługą klienta.
Rozrywka cyfrowa: pułapki subskrypcji i usługi przesyłania strumieniowego
Praktyczne subskrypcje lub oferty przesyłania strumieniowego są dostępne za niskie miesięczne opłaty. Ale tutaj również należy uważać na przeszkody: wiele subskrypcji próbnych, które są początkowo bezpłatne, jest automatycznie przekształcane w ofertę płatną, jeśli nie zostanie anulowana w odpowiednim czasie. A udostępnianie niektórych kont innym osobom również powinno być dobrze przemyślane. Poniższe sekcje zawierają ważne informacje dotyczące tych aspektów.
W przypadku pułapki abonamentowej: co robić?
Pułapki subskrypcji w Internecie mają na celu przekonanie użytkowników do wykupienia płatnej subskrypcji, której w rzeczywistości nie chcą ani nie potrzebują. Renomowane firmy zawsze projektują strony internetowe do subskrypcji w taki sposób, aby było jasne, jaka umowa jest zawierana, jak długo jest ważna, co otrzymuje użytkownik i ile za nią płaci. Z drugiej strony pułapki subskrypcyjne wykorzystują szczególnie małe bloki tekstu, mylące informacje i inne techniki manipulacji, aby wygenerować niezamierzoną sprzedaż.
W randkowaniu online istnieją między innymi pułapki subskrypcji: Oferowana jest bezpłatna faza testowa, podczas której użytkownicy mogą poznać serwis randkowy i korzystać z niego w całości lub w części. Łatwo jednak przeoczyć fakt, że po fazie testowej – która może trwać np. 14 dni – automatycznie ustanawiana jest płatna subskrypcja na cały rok lub nawet dłużej. Dlatego ważne jest, aby przyjrzeć się uważnie, gdy tylko zostaniesz poproszony o podanie danych osobowych, a nawet danych bankowych.
Co zrobić, jeśli pułapka subskrypcji się zatrzasnęła? Użytkownik ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu pierwszych 14 dni. Jeśli minęły już dwa tygodnie, sprzeciw może prowadzić do sukcesu. Tutaj z pomocą przychodzi prywatna ochrona prawna: ubezpieczyciel może np. sfinansować wstępną konsultację prawną lub zorganizować wykwalifikowanego prawnika, który pomoże w obronie przed nieuzasadnionymi roszczeniami.